Tuesday, July 8, 2014

Foto: Felixia Yeap, Model Majalah ‘Playboy’ yang Kini Berjilbab

Foto: Felixia Yeap, Model Majalah ‘Playboy’ yang Kini Berjilbab
NAMANYA Felixia Yeap. Sesuai namanya, dia gadis dari etnis Tionghoa, warga negara Malaysia, yang sudah delapan tahun dikenal sebagai model sexy dan tampil di beberapa majalah pria dewasa.


Bahkan sudah melakukan pemotretan di empat negara Asia Tenggara – antara lain di  Indonesia – dan tampil di majalah Playboy edisi Filipina.
 Foto: Felixia Yeap, Model Majalah ‘Playboy’ yang Kini Berjilbab
Penampilan Felixia Yeap sebagai gadis Playboy alias “Playboy Bunny”
 Foto: Felixia Yeap, Model Majalah ‘Playboy’ yang Kini Berjilbab
Minggu ini Felixia menjadi berita heboh di negeri jiran, setelah mengambil keputusan drastis. Dia menutup auratnya, dan tampil berhijab, selayaknya muslimah. Meski belum masuk Islam.
Felixia, 27, gadis lajang asal negara bagian Ipoh, mengaku kini lebih tenang dengan penampilan terbarunya walaupun harus menerima banyak kritikan dari pelbagai pihak. Media The Malaysian Insider menampilkan foto penampilannya yang baru.

Pilihannya mengenakan jilbab bukan hanya mendapat dukungan dari keluarga, melainkan juga pujian yang menyatakan dia lebih cantik dengan busana jilbabnya .

Hampir 148,000 pengunjung di akun Facebook dan blognya mengkritik tindakan tersebut sebagai sebuah “aksi publisiti” untuk mendapat lebih popularitas dan kemasyhuran. Ada juga yang memutuskan pertemanan dengannya dan meninggalkan laman media sosialnya setelah itu.

Yeap, yang masih menerima undangan untuk hadir dalam acara majalah Playboy di berbagai negara – walau sudah non aktif sejak 2010 lalu – mempertahankan tindakannya itu.
 
SEJARAH PERJALANAN
Dia menyatakan, walaupun ada umat Islam mengkritik, kebanyakan komentar negatif datang daripada bukan Islam.

Felixia Yap, warganegara Malaysia pertama yang menjadi gadis Playboy alias “kelinci” Playboy – Playboy Bunny –meniti karier model sejak usia 19 tahun. Bekas guru TK ini, merintis sebagai model sejak 2005 saat ikut kontes acara Dewi Remaja yang diselenggarakan oleh sebuah majalah lokal dan menjadi salah seorang finalisnya.

Lalu dia menyertai banyak kontes kecantikan lain dan di puncaknya ketika terpilih menjadi Playboy Bunny dan bekerja di sebuah klab di Macau. Tetapi kerja di klub itu hanya bertahan sebulan ketika Yeap memutuskan untuk pulang ke Malaysia dan meneruskan kerjaya sebagai model.

“Belajar banyak tentang model memang cita-cita saya. Tapi bukan untuk bekerja di klub itu,” kata Yeap.

Tentang keputusannya berjilbab, beberapa bulan lalu, Yeap mengabaikan kesangsian dan kritikan yang dilemparkan. “Mereka berkata saya lakukan ini bertujuan mencari Datuk Melayu kaya untuk berkahwin, “ katanya.

“Jika saya mau mencari seorang lelaki kaya, saya sudah lakukannya sejak dahulu lagi ketika saya masih aktif sebagai model yang sentiasa memberi pose sexy, “ kilahnya.

“Kritikan mereka tidak logis. Apa yang saya mau lakukan ialah untuk lebih banyak menutup tubuh dan melakukan peragaan yang lebih sopan,” jelasnya kepada The Malaysian Insider.

Langkah Yeap kemudian dikritik ramai Muslim dan juga bukan Islam yang mengganggap dia “tidak menghormati” wanita Islam yang memakai hijab.

Mereka berkata sebelum memakai hijab, Yeap sepatutnya membuang semua gambarnya berpakaian Playboy Bunny dan lain-lain yang mengumbar kesexyannya.

Dalam obrolan intim dengan The Malaysian Insider, Felixia Yeap menyatakan, dia jatuh cinta pada busana muslimah sejak di bangku sekolah. Dia juga menyatakan, sangat suka dengan baju kurung dan pakaian tradisi masyarakat Melayu-Islam.

“Saya memang mengidamkan untuk memakai baju kurung dan tudung (jilbab) tetapi peluang itu hanya saya dapat pada tahun ini ketika menjadi model untuk acara Hari Raya, “ paparnya.

“Awalnya saya jatuh cinta pada tudung warna biru. Kemudian, saya mempunyai kesempatan mengenakan tudung (jilbab) ketika menjadi model untuk sebuah butik Islam dalam pertunjukan fashion semasa Hari Raya,” katanya.

Mengenai keputusan dan persepsi negatif terhadap pemakaian jilbab kepada dirinya, Yeap tidak menyalahkan pandangan yang “keliru” itu. “Mereka tidak mengenali saya, tidak membaca apa yang saya tulis, “ kilahnya.

“Sesi penggambaran dan pentas model masa lalu yang terpapar dalam Facebook dan blog saya, itu adalah perjalanan dan pencapaian saya,” katanya, ketika ditanya mengapa foto-foto sexynya masih terpampang di facebook dan blognya.

“Mengapa mereka tidak memahami cerita dan moral di sebaliknya. Biarkan dia menjadi inspirasi kepada orang ramai,” kata Yeap lagi.

“Orang tidak melihat anda karena ukuran payudara anda atau bentuk badan anda, sebaliknya, melihat anda kerana kepintaran dan peribadi anda, “ katanya.

MENANGIS
“Saya tidak menyangkal, saya menangis beberapa kali saat tampil di pentas peragaan, baru-baru ini. Saya lebih suka bila menutup diri saya, tapi saya terpaksa tunduk kontrak dan tuntutan kerja yang memerlukan saya sexy. Sebenarnya, saya merasa diri dieksploitasi,” paparnya.

Yeap menegaskan niat baiknya memakai baju kurung dan jilbab. “Saya tidak melakukan ini untuk tidak menghormati pihak lain. Saya melakukan ini dengan penuh ikhlas dan niat yang baik, “ katanya.

Felixia berkata jika agama boleh menunjukkan tentang keindahan hidup, masyarakat juga harus memahami tindakannya.

“Orang tertarik kepada keindahan. Begitu juga saya. Dan jika agama boleh menunjukkan kepada saya keindahan hidup, mengapa saya perlu menentang hanya kerana beberapa pihak rasis dan salah paham dan mencoba memutar-balikkan masalah ini?” katanya.

Felixia Yeap menyatakan, keluarganya mendukung pilihannya memakai kerudung dan bahkan memujinya karena bertambah cantik.

“Bulan ini akan menjadi tugasan terakhir saya. Saya perlu membuat beberapa penampilan untuk Playboy Bunny internasional.

“Bagaimana pun saya seorang model profesional. Saya harus melakukan kontrak kerja saya dan walaupun saya sebenarnya ingin meninggalkan, saya perlulah tinggalkannya dengan bangga,” katanya.
Berikut Galeri Foto Cantik Felixia Yeap Berhijab:
Galeri Foto Cantik Felixia Yeap Berhijab

Galeri Foto Cantik Felixia Yeap Berhijab

Galeri Foto Cantik Felixia Yeap Berhijab

Galeri Foto Cantik Felixia Yeap Berhijab


Galeri Foto Cantik Felixia Yeap Berhijab

Sumber: http://poskotanews.com

No comments:

Post a Comment